ASTRID on vuonna 1947 Porvoon seudulla puutavaran ja hiekan kuljetukseen rakennettu kaljaasi. 1970-luvun alussa laivan takilaa yksinkertaistettiin ja se uudistettiin charter-purjehduksiin sopivaksi. Laivaan sopii 60 matkustajaa. Makuupaikkoja on 25.JACOBSTADS WAPEN on vanhoihin piirustuksiin perustuen rakennettu kaljaasi, joka teki neitsyspurjehduksensa vuonna 1994. Vihkon ilmestymipäviänä oli Pietarsaaressa käytetyssä postileimassa tämän aluksen kuva. - Vuonna 1767 valmistunut Jacobstads Wapen edusti pohjalaista laivanrakennusperinnettä. Se oli ensimmäinen alus, joka purjehti 1765 saatujen tapulioikeuksien nojalla terva- ja puutavaralastissa Juutinrauman kautta Englantiin myytäväksi.SUOMEN JOUTSEN, 3-mastoinen teräsrunkoinen fregatti hankittiin Suomeen koululaivaksi 1930. Se oli rakennettu Ranskassa Saint-Nazaire'issä 1902. Alkuperäinen nimi oli Laënnec, ja vuodesta 1922 alus oli koululaivana Saksassa Oldenburg-nimisenä. Suomen Joutsen teki 1931-39 kahdeksan valtameripurjehdusta. Matkojen filateelisina dokumetteina ovat laivan oman postitoimston leimaamat lähetykset. Vuodesta 1961 on tämä 84,3 metrin pituinen laiva ollut Aurajoen varrella Turussa, ensin merimiesammattikouluna ja nykyisin turistinähtävyytenä.TRADEWIND on teräsrunkoinen, 2-mastoinen märssypurjekuunari. Se rakennettiin Hollannissa 1911. Alus toimi moottorilaivana rahtiliikenteessä 1952-1972, minkä jälkeen se peruskorjattiin jälleen purjelaivaksi ja tuli tunnetuksi monien juhlapurjehduksiin osallistumisesta. vuonna 1993 laiva hankittiin Suomeen. Se toimii mm. Purjelaivasäätiön koulutuslaivana ja charter-tehtävissä.MERIKOKKO edustaa Suomen Meripelastusseuraa, jonka 100-vuotistapahtuma dokumentoitiin filateliassa kahdella erikoisleimalla 24-25.5.1997. Merikokko rakennettiin 1930-luvulla. Tämän meripelastusaluksen sijoituspaikka oli aluksi Utö. Nykyisin alus on Raahen eteläpuolella Pyhäjoella.SIGYN on vuonna 1887 Göteborgissa valmistunut puurunkoinen kolmimastoparkki. Se purjehti rahtiliikenteessä aina Kiinaa ja Amerikan mantereita myöten. Laiva vaurioitui myrskyssä 1913, mutta kunnostettiin kuunariksi takiloituna. Vuonna 1927 laiva tuli ahvenanmaalaisomistukseen. Vuodesta 1939 lähtien se on ollut meuseolaivana Turussa. Merkkikuva esittää Sigyniä parkkilaivana.